Ramen zeilboot

Ron heeft de ramen van zijn zeilboot na 25 jaar vervangen. Hij heeft gekozen voor polycarbonaat bootramen. Dit is een slimme zet, polycarbonaat is namelijk oerdegelijk materiaal!

Ron: “Twee van de kunststof ramen op mijn zeilboot (Southerly 115) waren na 25 jaar ondoorzichtig geworden door kleine scheurtjes en moest worden vervangen. Ik heb daarbij gekozen voor polycarbonaat helder 10 mm. Het verwijderen van de huidige ramen was een langdurige klus. Het raam was namelijk verlijmd in een sponning. Met behulp van een vlijmscherpe beitel heb ik eerst aan de buitenkant de rubberlaag verwijderd en vervolgens met een scherp Stanleymes het rubber ingesneden tussen de ruit en de sponning aan de buitenzijde. Dit heb ik vervolgens herhaald aan de binnenzijde. Dit was niet eenvoudig omdat de rubberlaag keihard was en meer dan 10 mm dik. Na een aantal uren snijden en wrikken kwam de ruit los. Ik heb  vervolgens de ruit mee naar huis genomen om de maten op te meten. Ik heb het nieuwe raam gezaagd met een decoupeerzaag met een fijn mesje en een stukje hoekstaal om de zaag te geleiden. 

Ik heb de te lijmen randen van het polycarbonaat eerst geschuurd en voorzien van een primer. Vervolgens heb ik de sponning geschuurd, ontvet en op strategische plekken afgetaped. Na de droogtijd heb ik de lijm dun aangebracht met een kitpistool op de binnenzijde van de sponning en op de randen van de ruit. Daarna kon ik de ruit plaatsen.

De sponning is overigens niet recht en de ruit moest iets gebogen worden (ongeveer 3 cm op de totale lengte). De ruit moest dus onder spanning geklemd worden met wat wiggen. Deze heb ik na twee dagen drogen verwijderd, evenals het beschermfolie en de tape. Ik ben erg blij met het resultaat. Er valt nu meer licht in de zeilboot en we hebben weer voortreffelijk zicht.”

Zo vervang je zelf de ramen van jouw zeilboot:

  • Haal de oude ruit uit de boot en neem de maten van de ruit op.
  • Zaag de polycarbonaat plaat op maat van de oude ruit. Schuur de te verlijmen randen van het polycarbonaat op en breng primer aan.
  • Schuur en ontvet de sponning. Vervolgens kun je strategische plekken nog aftapen.
  • Als de sponning niet recht is moet de ruit iets gebogen worden. Klem de ruit goed vast tijdens het lijmen zodat er een beetje spanning op de ruit staat, dit kan met wiggen geregeld worden.
  • Als de lijm droog is kunnen de wiggen, beschermfolie en schilderstape verwijderd worden.

Gebruikte materialen

  • Schilderstape
  • Maritieme lijm Sikaflex-295 UV, 300ml
  • Primer Sikaflex Primer 209 N, 2 x 30 ml
  • Stanley mes en kort scherp mes
  • Beitel
  • Decoupeerzaag of cirkelzaag
  • Zaagtafel en lijmtangen
  • Hoekstaal of geleider zaag
  • Dremel met schuurklosje
  • Fijne kwastjes voor aanbrengen primer
  • Kitpistool
  • Plastic spateltjes

Tips van Ron voor anderen:

“Draag altijd beschermende handschoenen tijdens de werkzaamheden met Sikaflex. Aangezien de lijm en de primer moeilijk te verwijderen zijn, is het belangrijk om alles wat in contact kan komen met lijm of primer af te plakken. Deze klus is niet eenvoudig en vraagt veel tijd.”