Kunststof bootramen hebben niet het eeuwige leven. Als een raam beschadigd is, vol krassen zit, of bijna ondoorzichtig is, wordt het tijd om nieuwe ramen te plaatsen. In onze webshop vindt u verschillende materialen die buitengewoon geschikt zijn voor bootramen, u kunt kiezen voor goed en betaalbaar, of voor oersterk en niet duur. In dit artikel geven we adviezen voor de keuze van het materiaal en aanwijzingen voor de demontage en montage. Iedere handige doe-het-zelver kan met deze tips zelf vlakke bootramen vervangen.

Plexiglas of Polycarbonaat?

Twee kunststoffen zijn geschikt om als raam dienst te doen: gegoten plexiglas en polycarbonaat. Plexiglas is de goedkoopste van deze beide, polycarbonaat is de beste keuze als het raam boven alles sterk en slagvast moet zijn. Als de kleur / doorzichtigheid van de bootramen een rol speelt, dan is het goed om te weten dat beide kunststoffen is verschillende tinten leverbaar zijn. Houd er wel rekening mee dat bij polycarbonaat de tint donkerder wordt naarmate het materiaal dikker is. Zowel plexiglas als polycarbonaat zijn in kleur leverbaar in plaatdiktes van 3 tot en met 12 millimeter. Alleen zal bij getint polycarbonaat de doorzichtigheid geringer worden naarmate de plaat dikker is. U kunt bij ons een sample opvragen om zo de juiste tint / materiaaldikte te bepalen.

Bootraam vervangen – demonteren

Normaal gesproken zijn bootramen gevat in een rubber raamlijst. Om het raam te demonteren moet u het complete raam, inclusief de rubber raamlijst demonteren. Dit vergt twee paar handen: de ene persoon buigt de rubber lip om, terwijl de tweede persoon het raam naar buiten drukt. Houdt er bij oudere plexiglas ramen rekening mee dat het raam kan scheuren, hetgeen tot verwondingen kan leiden. Draag dus altijd handschoenen als u het raam naar buiten drukt. Als het raam gedemonteerd is, kan de rubber raamlijst verwijderd worden. Het is raadzaam om de raamlijst goed schoon te maken in een sopje met een mild huishoudelijk schoonmaakmiddel, zoals groene zeep. Stugge raamlijsten maakt u weer soepel door ze in te smeren met wasverzachter. Een nacht laten intrekken en het rubber zal weer soepel worden.

Maat nieuwe bootraam bepalen en in vorm zagen

Het nieuwe raam heeft exact dezelfde maten als het oude raam. Meet het raam goed op, twee keer meten is zeker weten. In onze webshop vult u de gewenste maten in, wij leveren het raam in rechthoekige, haakse vorm. Dat kan betekenen dat u zelf de afgeronde vorm in de hoeken moet zagen, de tips in de blogs Plexiglas zagen en Polycarbonaat zagen geven de belangrijkste tips voor het zagen. Plak schilderstape over de raamfolie en teken hierop de zaaglijn af. Zo voorkomt u dat het raam tijdens het zagen beschadigd wordt.

bootramen-vervangen-aftekenen-maat

Bootraam monteren

Smeer het raamrubber aan beide zijden in met vaseline, hiermee kunt u de positie van het bootraam in het rubber corrigeren als het raamrubber geplaatst is. Vervolgens brengt u het raamrubber aan rondom het nieuwe raam. Controleer of het rubber rondom goed aansluit, en of de hoeken ook goed rond de hoekpunten van het raam liggen.

Leg vervolgens een koord in de buitenrand van het raamrubber, het koord moet strak in het rubber liggen en de uiteinden moeten minstens 20 centimeter uitsteken, bij voorkeur in het midden van de bovenzijde. Plaats het bootraam nu in de opening, met de onderkant eerst. Vervolgens kan het raam, met twee paar handen, gemonteerd worden. Druk het raam aan de buitenzijde iets aan, en geleid het raamrubber aan de binnenzijde rondom de sponning. Door de strakke passing zal het rubber uiteindelijk moeilijk gaan plooien in de sponning. Trek dan aan het koord om zo de lip van het raamrubber naar buiten te buigen en druk het bootraam ter plaatse aan zodat het goed in de sponning valt.