Tweede prijs KlusAward Q3 2022

Deuren van polycarbonaat voor de boot

Aland heeft zijn eigen DXF tekening ge-upload om bootdeuren te maken van polycarbonaat platen. Hiermee heeft hij de tweede prijs gewonnen in het 3e kwartaal van de 2022 KlusAwards!

Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
KlusAwards winnaar Q3 2022 Aland
Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
Deuren van polycarbonaat voor de boot
KlusAwards winnaar Q3 2022 Aland

Het project

Aland: ‘Dit is onze boot, de Andante. We hebben hem ruim een jaar geleden gekocht. We vielen meteen op het prachtige timmerwerk binnen. Wat achterstallig schilderwerk staat op de planning. De zeilen aan weerskanten en achter namen we op de koop toe. We wilden er ook wel vanaf, maar… Wat komt er voor in de plaats?

Het zijn deuren van 8 mm polycarbonaat geworden. Om de afmetingen te maken heb ik van goedkoop plaatmateriaal twee mallen gemaakt. Toen die op de juiste afmetingen waren gebracht zijn ze opgemeten en op tekening gezet, DXF, zodat ze bij Kunststofplatenshop besteld konden worden.

De deursloten zijn zogenaamde haaksloten met een cilinder die aan de binnenkant een knop heeft en aan de buitenkant met een sleutel kan worden afgesloten. De sloten zitten in een stalen behuizing. Deze behuizing is ingekapseld in een polycarbonaat huis dat is opgebouwd uit twee platen met een uitsparing voor de behuizing van het slot en een afdekplaat. De juiste dikte kon worden bereikt door verschillende plaatdiktes met elkaar te combineren. De behuizing is tot één geheel samengelijmd met Acrifix 192 acrylaat lijm.

De deuren hangen met kunststof wielen in een rail die bevestigd is onder de overhangende rand van het dek en gecombineerd is met de boutjes van de handrails langs de rand van het dek. De wielen worden met een M8 bout aan de deur bevestigd. Om voldoende “vlees” te hebben voor een 8mm bout is er langs de bovenkant een polycarbonaat lat aan de binnenkant tegen de deuren aangelijmd met Acrifix 192 acrylaat lijm. Deze lijnverbinding is sterk en stabiel. In de boutgaten is regelrecht M8 schroefdraad getapt. De bouten zitten er 5cm diep in. Ook al is het “maar” kunststof, toch is het blijvend sterk door de grote lengte.

De geleiding aan de onderkant bestaat uit een hardhouten balkje waarin een U-profiel van gevlokt rubber is ingefreesd. De deuren hangen net vrij van de onderkant van dit profiel. De deuren worden aan de achterkant opgevangen in een ander U-profiel van gevlokt rubber, dat eveneens uitgefreesd is in een hardhouten lat.

De bestelling was in een paar dagen binnen en de deuren waren perfect op maat. De afwerking was weergaloos! Heel strak zonder ook maar het geringste rafeltje. Ik hoefde niets meer bij te werken.

Het resultaat is zo transparant dat de oorspronkelijke lijnen onaangetast zijn en niet worden verstoord door de randen van een houten schuifdeur. De deuren vallen niet op, het is voorgekomen dat een sluismeester de deuren pas zag toen we er op wezen, terwijl hij er al een poosje naar stond te kijken.’

Tip

Aland: ‘Hou rekening met uitzetting door warmte.’